jueves, 21 de junio de 2012

Roth, Teixidor, Bradbury

La setmana passada vaig publicar a la meva columna del Criatures (suplement dominical del diari ARA) un article que desprès d'haver assistit aquesta tarde al Betània-Patmos al comiat d'Emili Teixidor, em sembla oportú recuperar:
 
"Vaticina vostè la mort de la novel·la?", van preguntar a Philip Roth. "No -va contestar-, mentre hi hagi novel·listes sempre hi haurà novel·les. El que vaticino és una cosa molt diferent: la mort del lector. Des que va arrencar la cultura visual, amb el cinema i la televisió, les pantalles es van multiplicant. I cal reconèixer-ho: la pantalla és més estimulant que el llibre. El llibre exigeix concentració, paciència, temps, activitat mental".
Per evitar la mort voluntària del lector, Emili Teixidor, director i fundador de l'Escola Patmos, emprava una tècnica dissuasòria que, ara que tant es parla de fomentar l'hàbit lector dels nostres alumnes, fóra bo recordar. No és gens complicada. Si recorrent els passadissos del centre es trobava amb un alumne sospitós d'haver estat expulsat de classe, el primer que feia era interessar-se pel llibre que en aquell moment estava llegint. Si la resposta era "Cap", l'alumne ja havia begut oli. A més de retre compte detallat de la seva conducta, havia de posar remei al flagrant delicte de la seva inapetència lectora. Li calia trobar urgentment un llibre i demostrar a Emili Teixidor que l'estava llegint. Evidentment, l'alumne habituat a la lectura diària es trobava amb un as a la màniga. Dec aquesta anècdota a Jacint Bassó, un gran pedagog, que la recull al darrer número de Parlem-ne , la revista de l'Escola Betània-Patmos.

Per acabar permeteu-me un record per al recentment traspassat Ray Bradbury, perquè l'abandonament de la lectura per una deshabituació generalitzada ens portaria a un món molt més depriment que el de Fahrenheit 451 .

2 comentarios:

  1. Vade Retro. Si muriese el lector, algo moriría irreparablemente en el alma del hombre, como dicen las archicutres sevillanas aquellas. ¿ No será Bradbury un Julio Verne redivivo?

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  2. Esa reflexión ( o inflexión) de Roth es anterior a la eclosión de las bitácoras y otras vías de expresión cibernéticas. El lector no ha muerto. Antes bien, todo lo contrario, se ha multiplicado geométricamente. Pero el viejo contrato entre autores y lectores sí que se ha modificado de raíz. De igual modo que se ha acabado con el canon y andamos ahora a la búsqueda de él. La instancia acadèmica ha perdido prácticamente el poco poder que tenía; la crítica volandera es ya una más entre muchísimas; las editoriales están todas bajo sospecha, y con razón; los autores somos tantos como los lectores y el nuevo contrato se acerca mucho a aquello que contaba Alfonso Guerra de la joven intelectualidad antifranquista cuando se reunía en tertulias literarias y uno sacaba unos pliegos: "Si me lees, te leo". Se ha democratizado el acceso a la publicidad de lo celosamente escrito en el recinto de la intimidad, y los blogs han devenido speakers' corner de los aspirantes a escritores reconocidos. De quién, de dónde y cómo nos llegará el reconocimiento es algo incierto, pero, a la larga, ningún artista verdadero quedará, en estos tiempos de la blogosfera, sepultado en el silencio, a no ser que lo busque deliberadamente, que es no poca tentación, la verdad...
    En cuanto a la estrategia de incitación a la lectura, recordaré siempre lo feliz que me vieron mis alumnos riéndome las muelas con Un antropólogo inocente mientras hacían un examen. Preguntado por el libro en cuestión, me negué a revelarles ni el título ni el autor. "Hay libros que no deben ustedes leer" (nunca me apeo del tratamiento cortés con ellos). Triunfé, por supuesto. Acabó leyéndolo casi toda la clase, porque entre unos y otros, a hurtadillas, consiguieron descifrar el título que yo iba, como al descuido, dejando entrever, casi palabra a palabra...

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