martes, 26 de enero de 2010

¿Hay nacionalistas en Cataluña?

Pienso con frecuencia -y ayer y hoy especialmente- que en Cataluña hay muy, muy pocos nacionalistas. Lo que sí que abundan son los antiespañolistas, que es otra cosa. El antiespañolismo puede ser incluso -basta con echar una mirada a la historia- una manera patológica de ser español. El nacionalismo debería preocuparse por afirmar y asentar un proyecto republicano de autogestión tanto de las noblezas como de las vergüenzas propias. Pero los antiespañolistas catalanes parece que son incapaces de convivir con sus vergüenzas.
Yo veo a eso que se suele llamar nacionalismo catalán excesivamente platónico. Está tan pendiente de la belleza del ideal que se niega, exactamente como Platón, a aceptar la posibilidad de que pueda haber ideas de lo inmundo. Lo inmundo, por definición, tiene que ser español.

28 comentarios:

  1. Pocos?
    Quizás tendrias que mirarte los resultados de las elecciones de las dos últimas décadas...
    De todas formas, me da la sensación de que en muchos ámbitos se demoniza al nacionalismo catalán y no se tiene en cuenta a otro nacionalismo, mucho más inflexible y normalizado: el español.

    ResponderEliminar
  2. Jo sóc antinacionalista espanyol. No odio els espanyols però sí que odio Espanya, és a dir, l'intent de genocidi cultural que fa segles que dura. El dia que siguem independents, deixaré d'odiar Espanya.

    A Catalunya també hi ha força anticatalans, em sembla.

    ResponderEliminar
  3. De nacionalistes ben pocs, i cada dia menys; però jo tinc la sensació que la pèrdua de sentiment nacional és un fenomen occidental, i té a veure amb l'evolució d'El Sistema. Em sembla que els catalans aconseguirem la independència de la nació el dia que ja el concepte -de nació- sigui el mateix que avui és el de comtat, un concepte més històric que altra cosa. Bo o dolent? Bo, evolucionem. En comptes de cultures nacionals tindrem cultures empresarials, virtuals, o qui sap de quina mena.

    ResponderEliminar
  4. Qué interesante su comentario, Efrem. Es una lástima que Botín terminara vendiendo la ciudad que estaba construyendo para los capitostes de su banco.

    ResponderEliminar
  5. Sere culpable? Yo no siento ninguna antipatía por lo español. Pero, confieso, se me enciende la sangre cuando oigo que tratamos a los castellano-hablantes como los nazis a los judíos, o alguna otra barbaridad (menor!) de las que se oyen. Ahi, si eso es parte necesaria de Espana, ahi soy anti-español. Si eso no pasara, pues seguramente yo apareceria menos nacionalista pues tendria menos razones para preocuparme por Catalunya.

    ResponderEliminar
  6. Una entrada muy interesante. Es un punto de vista que encierra una situación psicológica en muchos españoles. Hay mucha literatura antiespañola, sobre todo desde la caída de las colonias. ¿Y es tipico estoicismo español?

    ResponderEliminar
  7. Pico della Mirandola, según Bloom, cometió la blasfemia: la dignidad del Hombre. Pero aún era una dignidad para unos pocos, y se podía perder.
    El nacionalismo ofrece dignidad para todos. Basta con estar orgulloso de donde se ha nacido, eso no te lo quita nadie.
    Ello no está reñido con el que sea un nacionalismo a la contra: el ruso se ha desarrollado contra 'Europa', el alemán nació contra Francia,...
    En Cataluña abunda la queja: ¡que me dejen ser lo que soy! Pero hombre, si aunque quisieras no podrías ser otra cosa. Todos los demás, como decía Wilde, ya están ocupados.

    ResponderEliminar
  8. Al hilo de lo dicho por varios comentaristas...¿Existiría lo que se llama nacionalismo español si no existieran separatistas vascos, catalanes, gallegos, etc...?.

    Curioso que alguien hable de genocidio cultural de lo catalán... ¡ EN CATALÁN !.

    ResponderEliminar
  9. Urodonal: no sé si sabes lo que significa bilingüismo.
    Luri: no estoy de acuerdo. Los antiespañolistas son un reducto, me remito a las encuestas.Muchos nacionalistas e independentistas catalanes no tienen ningún problema con España,al contrario, pero no la sinten como su nación.

    ResponderEliminar
  10. À propos:

    http://www.nouveau-reac.org/finkielkraut-francais-par-la-litterature/

    ResponderEliminar
  11. Susana, no sé si sabes lo que es una ironía.

    Como soy generoso, te lo explico: curioso que algiuen hable de genocidio de lo catalán y lo pueda hacer en un perfecto catalán.¡Vaya genocidas de mierda!

    ResponderEliminar
  12. Uf, tema espinoso, vale más no menearlo... Yo no 'siento' ninguna nación, la verdad. Me preguntaron al nacer si quería ser sueca o china????? Pero cualquiera habla...

    ResponderEliminar
  13. También habría que preguntarse lo que ya se ha sugerido: si ha sido posible construir una nación sin estar contra algo; a continuación habría que cuestionarse si ahora lo es o si debería intentarse (el nacionalismo catalán jamás se ha planteado en serio el patriotismo constitucional). Entonces el problema, aunque similar, tendría un matiz distinto.

    ResponderEliminar
  14. Realmente no tengo demasiado derecho de comentar en este tema, no soy ni español ni antiespañol. Sólo que tengo una intuición con esto de los nacionalismos y las divisiones. Creo que como se dijera en el poema nacional de mi país (ya que hablamos de nacionalismos jeje): "Los hermanos sean unidos, esa es la ley primera. Si entre ellos se pelean los devoran los de afuera". Y para recurrir un poco a los queridos romanos "Divide y reinarás". Creo que estas divisiones empobrecen a ambos y los dejan a merced del resto. Es mi punto de vista, sobre todo lo que pude ver en las divisiones de Europa Centroriental.

    Un saludo

    ResponderEliminar
  15. Yo creo que el tema no se ha tomado nunca en serio. Quiero decir: la afirmación nacionalista catalana, de nación, sin tener que acudir al territorio común del españolismo. Temo que estamos ante una dicotomia entre "el bien y el mal", en la que ninguno de los integrantes puede desencajarse del otro, porque entonces no existiría.

    ResponderEliminar
  16. Siempre he pensado que el discurso independentista es a Cataluña lo que Gibraltar a España: una especie de recurso facilón al que acudir para distraer la atención sobre lo realmente importante, mientras andamos a la greña con debates estériles.

    ResponderEliminar
  17. Esta memoria mía... ¿La autocrítica por el famoso 3% la realizó el parlament o todavía no?

    Es que uno va como loco, oiga.

    ResponderEliminar
  18. Decía el poeta catalán Joaquín María Bartrina y de Aixemús (Reus, 1850 - Barcelona, 1880):

    «Oyendo hablar a un hombre, fácil es
    acertar dónde vio la luz del sol;
    si os alaba Inglaterra, será inglés,
    si os habla mal de Prusia, es un francés,
    y si habla mal de España, es español».

    ResponderEliminar
  19. És cert que no hi ha nacionalistes a Catalunya. Així doncs, on és el problema? Sempre fem el mateix camí de dins a fora. Espanya no surt de la recessió amb la celeritat dels altres països occidentals. Perquè? Perquè no fem la pregunta a l’inrevés? ¿Quants nacionalistes espanyols hi ha a Espanya? ¿Quanta gent sent que Espanya es cosa seva? Diré una cosa. Ni tan sols els nacionalistes espanyols senten que Espanya sigui una nació que s’ha de protegir, on ha de prosperar el bé comú. És més, en general diria que la senten com aquella cosa patrimonial que s’ha d’explotar, si no es espoliar, que la tenen i mantenen perquè en treuen un rendiment. Espanya es cosa que va bé a les famílies que de des de fa cinc-cents anys la governen. Estic segur que si Castella s’independitzés, cosa que evidentment mai se’ls hi ha passat pel cap, la resta d’Espanya no tindria cap problema en posar-se d’acord en el que en comú ens convé, Extremadura inclosa. ¿Repeteixo, on és doncs el problema?

    A Catalunya es dona la paradoxa de que sense nacionalisme, està arrelant una corrent independentista i penso que la raó es el sentiment de que no ens deixen ni ens deixaran sentir mai que formem part en igualtat de condicions d’un esperit comú, d’una nació igualitària.

    ResponderEliminar
  20. Per Deu, cerillo. Ja es veu portes ben estudiat el Manual del Català Exemplar. No te'n deixes ni un delt tòpiquets envers la cuestió. Tots és clar deixen als catalans ben llustrossos.

    "És cert que no hi ha nacionalistes a Catalunya".
    ¿Has sentit a parlar de l'empirisme, de les dades i tot això?

    "[Espanya] la senten com aquella cosa patrimonial que s’ha d’explotar, si no es espoliar, que la tenen i mantenen perquè en treuen un rendiment."
    Aquest nacionalistes espanyols son tan roïns, tan grisos, tan materialistes i tan ves a saber qué més que ni la seva pròpia terra la volen. Digue-li a Gregorio que no tens cap problema amb Espanya, que ens farem unes bones risetes.

    Ah, com n'és de realiste el autodeclarat víctimat del ferotge e inexorable genocidi cultural castellà! Visca la terra!

    ResponderEliminar
  21. I , per cert, podriem deixar de banalitzar la paraula genocidi? Explotar el gravissims fets que aquesta paraula descriu per a fer que el agravis que sofrim o imaginem que sofrim semblim més greus del que són és una demagògia realment mesquina.

    ResponderEliminar
  22. Be, perdoneu Sr. Joseph T., els meus tòpics no tenen comparació amb els que (permeteu-me un altre tòpic) ens encolomen des de temps memorial la “Caverna, mediàtica o real. Com no crec que els nacionalistes catalans siguin en qüestions amor patri, de diferent pasta que els castellans, em permeto suposar en pla gran ficció, que sense Castella potser ens aniria millor entre la resta dels habitants de la península per arribar a acords: balances fiscals, solidaritat, idioma, infrastructures i d’altres temes potser menors.

    ResponderEliminar
  23. Estic d’acord que el nacionalisme català és gairebé inexistent. Hi predomina, però, un cert regionalisme estètic que ha dedicat més esforços a bastir un simulacre idealista—que Catalunya no sembli Espanya però sense que deixi de ser-ho— que a fer país. És un regionalisme de grans paraules —de casa gran, de dret de decidir... però ves a saber quina cosa cal decidir, de retolar molt però legislar amb timidesa— que assumeix els tòpics que el nacionalisme espanyol atorga als catalans —hàbils negociadors, molt de la ceba i tota la pesca— de manera que paradoxalment el regionalisme predominant és la manera catalana de ser espanyol. Em sembla que els únics nacionalistes que han mirat de fer política —molt arriscada—i eixamplar la base social de l’independentisme són els d’ERC: els arguments que ells defensen des de fa anys ara me’ls trobo al bar on prenc el cafè i explicats... en espanyol, en un barri on el català és gairebé una llengua exòtica.

    Salutacions cordials.

    ResponderEliminar
  24. La conquesta de la identitat digital va unida a la conquesta del ciberespai. Jo sóc els meus textos a la xarxa. La meva pàtria és la Catosfera. Més enllà dels nacionalismes basats en delimitacions geogràfiques, ètniques, ideològiques, religioses o polítiques, la pluriarquia netocràtica (Bard & Soderqvist) ens condueix cap a un nou context virtual on queden superades les fronteres d'antany per a donar pas a l'expansió de l'indivu en llibertat, igualtat i fraternitat. La Revolució està en marxa.

    ResponderEliminar
  25. Per això fa anys que porto dient que "Catalunya serà catosfèrica o no serà".

    ResponderEliminar
  26. jo em considero nacionalista i patriota però per molts separatistes catalans això està mal vist, què passa, que el dia que siguem independents deixaràn de ser catalans orgullosos?? si el catalanisme nomès es redueix al anti-espanyolisme no té cap sentit, jo sóc català quan estic pensant en espanya i quan no la tinc dins del cap no deixo de ser català. A cas no són nacionalistes i patriotes els anglesos d'anglaterra (sense ficar-me en termes del regne unit perquè ja seria altre debat) o no són nacionalistes/patriotes a tants d'altres països que no són separatistes perquè no formen part de ningú mès? hi ha mil exemples.. a tots els països del món hi ha nacionalistes i patriotes!

    oi???

    ResponderEliminar
  27. no estoy nada de acuerdo con lo q dices. hay un montón de nacionalistas catalanes y claro que conocemos nuestras vergüenzas. simplemente no tienen nada que ver con la vuestras y por eso queremos que Catalunya pueda vivir en paz con sus virtudes y sus defectos pero sin nada que ver con el país del lado, que nos omprime y no nos deja autogestionarnos como nos de la gana. que por eso tenemos nuestra cultura completamente distinta a la vuestra

    ResponderEliminar

La Isla de Siltolá

 I Finalmente, después de varios intentos fallidos, el mensajero nos ha encontrado en casa y me ha entregado los ejemplares de Una triste bú...